First week - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Anouk Timmermans - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Anouk Timmermans - WaarBenJij.nu

First week

Blijf op de hoogte en volg Anouk

04 September 2016 | Sri Lanka, Sri Lanka

Alweer de eerste week erop zitten. Times flies when you're having fun! Mijn eerste echte dag in Sri Lanka was vooral een oriëntatie dag. Waarbij we informatie kregen over ons project (day care) en een beetje geschiedenis over Sri Lanka zelf. Tussendoor hadden we een soort van thee pauze. De thee is anders dan in Nederland, maar ik vond hem wel lekker. Na de geschiedenis over Sri Lanka hebben we een kookcursus (mie en een pompoen curry) en een taalcursus gekregen. Beide vond ik super interessant en zou graag nog wat meer woorden willen leren! Na al deze dingen hebben ze ons de buurt laten zien (supermarkt, bank, winkels enz.) Toen we terug kwamen hebben we ons klaargemaakt voor het avondeten bij een "host family". Het was super leuk en gezellig! Onze eerste echt kennismaking met de Sri Lankaanse cultuur!

De eerste dag op de day care. Mijn eerste reactie was ohh wat zijn deze kinderen schattig en lief. Ze kwamen gelijk allemaal op ons afgerend en wilde met je knuffelen. In het begin hebben we met ze gespeeld op hun "binnenspeelplaats" en erna hebben we wat liedjes gezongen en met ze "geknutseld". Het was allemaal super leuk, maar om te zien hoe weinig deze kinderen hebben. Doet soms wel pijn, aangezien in Nederland kinderen tegenwoordig super veel dure spullen hebben. Spullen om te spelen is er bijna niet, op wat ballen en hele oude en versleten dingen na. Maar toch zijn deze kinderen erg blij met wat ze hebben en als je dan met de gaat spelen maar het niet uit of ze veel of weinig hebben. Ik probeer de komende weken ze zoveel mogelijk liefde te geven, dat is eigenlijk het enige wat ik echt kan doen voor ze.
Na het spelen en het knutselen hebben we ze moeten helpen met hun eten. Dit ging op een hele andere manier dan in Nederland. Sommige kinderen kunnen zelf al eten en andere moeten we helpen. Maar de manier waarop is hard om te zien. Als kinderen niet dooreten worden ze apart gepakt en doen ze mensen daar hun helpen. Alleen is het dan een super volle lepel en wordt het gewoon naar binnen geworpen ook al in hun mond nog niet leeg. Verder is het ook nog zo dat de kinderen vaak worden geslagen met een stok als ze iets fout doen. Dat is echt zwaar, omdat je weet dat het ook op een andere manier kan. Als we dan weg gaan na het eten zie je die mensen al met de stok staan en dan denk je echt van ik wil niet weten hoe het hier 's middags aan toe gaat.

De rest van de dagen ging eigenlijk hetzelfde op de day care. Alleen vrijdag toen alle kinderen moesten slapen na het eten (zoals elke dag). Kon een meisje niet slapen en vlak voor we weg gingen wilde ze een knuffel en gaf ze 2 kussen. Dat was echt super lief!

Verder zijn we woensdag na het werken naar het strand gegaan. Donderdag zijn we 's avond naar de zonsondergang gaan kijken en wezen uiteten omdat het de laatste avond was van 4 andere vrijwilligers.

In het weekend hebben we onze eerste excursie gemaakt naar Kandy. Zaterdag zijn we begonnen bij een Tea Factory, waar we een rondleiding kregen en thee hebben gedronken. Daarna zijn we naar de "Royal Botanic Gardens Peradeniya" gegaan. Dit was erg mooi en rustgevend. Toen we klaar waren met het rondlopen in de Gardens zijn we naar de "Sacred Temple of the Tooth Relic" geweest. Ik had mezelf meer voorgesteld van deze tempel maar het was leuk om te zien.
Zondag zijn we naar de "Pinnawala Elephant Orphanage" gegaan. Hier hebben we gekeken hoe ze melk kregen en erna heb ik ze mogen voeren met fruit. Ik vond het super leuk om te doen en het was een bijzondere ervaring. Erna hebben we ze gezien toen ze gewassen werden in een soort van grote rivier. Uiteindelijk toen we daar wegreden zijn we terug gegaan naar Colombo (+/- 3,5 uur rijden) en hebben we nog 2 tempels bezocht. Deze vond ik interessanter dan de eerste tempel. Lakmee (onze vertaalster) heeft me veel over de cultuur vertel en hier wil ik de komende weken meer over weten.

Dit was mijn eerste week! De foto's volgen later deze week op Facebook!

See you next time!

  • 05 September 2016 - 14:33

    B.Nijpels:

    Anouk,
    leuke verslagen, krijgen een mooie indruk van jouw belevenissen in sri lanka
    we zijn erg benieuwd naar de foto's op facebook!
    heel veel succes in de volgende week.
    groetjes van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 19 Juli 2016
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 6797

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2016 - 05 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: